National Transport Library Research Database

3D Genomströmning - V4301

Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2005-11-01 -- 2006-05-01 ; 400000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200600157
Subject(s): Abstract: Projektet syftar till att slutföra arbetet mellan Volvo Aero och Chalmers för utvecklingen av en 3D genomströmningsmetod som tar hänsyn till effekten av instationära flödesfenomen på multisteg turbomaskin prestanda. Mål: - Att uppnå en fullständig validering av beräkningsverktyget för hela fläkten för en hel hastighetslinje - Att utvärdera en ny snabbare iterationsmetod (GMRES) - Att skriva doktorsavhandlingen. Genom en ökad kompetens och validerade beräkningsverktyg inom området 3D genomströmning, speciellt för off-design, kommer Volvo Aero´s motorsystem kompetens förstärkas. Detta utgör ett viktigt stöd för Volvo Aero´s affärsutveckling, både civilt och militärt. De ovan beskrivna beräkningsverktygen bygger på metoder i forskningsframkanten som betyder för Chalmers del en mycket bra möjlighet att bredda och konsolidera den kompetens som tidigare byggts upp. Abstract: The aim of the project is to finalise the work carried out at Chalmers with Volvo Aero on advanced 3D throughflow methods for multistage turbomachinery capable of predicting the impact on the time-averaged flow field of the unsteady flow effects caused by blade row interactions. Goals: - To reach a full validation of the method for a whole speedline of a 3.5 stage fan - To validate a new numerical solution technique (GMRES) suitable for off-design flow conditions - To release the Ph.D. thesis. The prediction of turbomachinery performance is a keystone of Volvo Aero´s competence for both the military and civil sectors. This project will enable VAC to enhance its prediction capability for off-design conditions of high-speed fans. This project will also allow Chalmers to stay at the state-of-the-art in turbomachinery. The prediction of turbomachinery performance is a keystone of Volvo Aero´s competence for both the military and civil sectors. This project will enable VAC to enhance its prediction capability for off-design conditions of high-speed fans. This project will also allow Chalmers to stay at the state-of-the-art in turbomachinery CFD. The project is led by Dr Stéphane Baralon, Aerodynamicist at Volvo Aero Corporation. The examinator at Chalmers University of Technology, Applied Mechanics is Prof. Lars-Erik Eriksson. The Ph.D. student is Magnus Stridh at the department of applied mechanics, Chalmers.
Item type: