National Transport Library Research Database

Bränslespridning - Fördelning i EBK - V4302

Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2006-01-01 -- 2008-12-31 ; 2400000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200600158
Subject(s): Abstract: Det övergripande målet är att förbättra de bränsleinsprutningsmodeller som Volvo Aero använder idag vid CFD-simuleringar avseende bränslespridning och förbränningsförlopp. Vid utveckling av Ebk-system sker idag utprovningen till stor del experimentellt med CFD-simuleringar som stöd. Vid en förfinad optimering samt vid nyutveckling kommer det emellertid krävas att fokus övergår alltmer till CFD-baserad utveckling. För detta ändamål krävs validerade CFD-metoder för Ebk-relevanta drifttillstånd och konfigurationer. Volvo Aero förväntas erhålla valideringsdata inom området droppbildning och förgasning av droppar för olika spridarkoncept för att åstadkomma förbättrade droppmodeller för Ebk-modellering. Dessutom är det viktigt att företaget får tillgång till kompetens inom områdena laserdiagnostiska mätmetoder samt bränsleinsprutning/förbränning hos LTH. Avsikten är att dessa mätmetoder skall bli tillämpliga i såväl komponentriggar som i komplett motor. En experimentell studie av bränslespridare av Ebk-typ som sprutar in bränsle i en förvärmd tvärström, vid tryck upp till 5 bar, kommer att genomföras. Olika spridarkoncept kommer att utvärderas. Droppbanor och droppstorleksfördelning kommer att karakteriseras med de laserdiagnostiska metoderna PDA och/eller Mie-spridning. Dessutom kommer visualisering av spraybild att ske med videoinspelning. I ett senare program planeras en validering av resultaten i en RM12 motor hos Volvo Aero.Abstract: The overall objective is to improve the fuel injection models, used today by Volvo Aero, for CFD simulations of fuel injection and combustion processes. Development of Afterburner system it is mainly based on experimental methods and supported by CFD calculations. When improving the systems and during the development of new systems it is necessary to focus the development on validated CFD-based methods. Volvo Aero will obtain droplet formation and vaporization validation data for different fuel injector configurations to improve the droplet formation models. It is also of interest that Volvo Aero will get access to the LTH competence in laser diagnostic measurement methods, fuel injection and combustion processes. The objective is to utilize the methods in component test rigs as well as in an RM12 engine at Volvo Aero. Experimental study of ´Afterburner type´ fuel injectors, which inject fuel in a cross flow, at pressure up to 5 bar, will be performed. Different fuel injector concepts will be evaluated. Droplet trajectories and droplet size distributions will be characterized with the laser diagnostic methods PDA and/or Mie-scattering. Spray visualisation by video recording also will be performed. In a future program it is planned to validate the results in an RM12 engine at Volvo Aero.
Item type: