Abstract: Projektet syftar till att vidareutveckla de beräkningsverktyg som tidigare byggts upp gemensamt på Volvo Aero och Chalmers inom området aero-akustik särskilt mot simulering och förståelse av rotor-stator interferens och ljudpropagering i annulära kanaler med eller utan ´acoustic liners´. Mål: -Vidareutveckling av 3D multisteg akustik beräkningsförmåga -Modellering av passiva bullerdämpande ´liners´ - Granskning av ´state-of-art´ forskning inom turbomaskin bredbandsbuller - Prediktering av buller inom befintliga motorstrukturer - Uppskattning av bullerreduceringspotential inom flygmotorstrukturer genom att introducera bullerdämpande ´liners´. Att öka förståelsen för de faktorer som i våra komponenter påverkar bullret samt att kunna prediktera hur mycket de påverkar det, innebär för Volvo Aero ännu högre systemkunskap och konkurrenskraftiga komponenter. De ovan beskrivna aero-akustiska beräkningsverktygen bygger på metoder i forskningsframkanten som betyder för Chalmers del en mycket bra möjlighet att bredda och konsolidera den aero-akustik bas som tidigare byggts upp.Abstract: The aim of the project is to develop further the computational capability of Volvo Aero and Chalmers for turbomachinery aeroacoustics. The project focus will be on rotor-stator interaction noise, noise propagation in annular ducts and modeling of acoustic liners. Goals: - To further develop 3D multistage aerocoustic computational methods - To model passive acoustic liners - To assess the state-of-the-art in turbomachinery broadband noise prediction methods. - To predict noise levels in current engine structures - To estimate the noise reduction potential of engine structures equipped with acoustic liners. A better understanding of the noise generation mechanism in the current engine components of Volvo Aero and how to improve their noise signature represent a strong factor to increase the competitive value of VAC´s components. This project will also allow Chalmers to stay at the state-of-the-art in turbomachinery Computational Aero-Acoustics (CAA).