Abstract: Projektets främsta syfte är att stärka industrins förmåga att utföra aeroelastisk analys med beaktande av osäkerhet i numeriska modeller, för att på sikt kunna rationalisera utveckling eller modifiering av bemannade och obemannade flygplan. Metoder för robust fladderanalys som baseras på Saabs befintliga beräkningsverktyg för analys av strukturdynamik och instationär aerodynamik. Målet med projektet är att vidareutveckla, implementera och tillämpa robust aeroelastisk metodik i praktiken för att påvisa dess potential som analysverktyg och komplement till mer sofistikerade (ickelinjära) men samtidigt också väsentligt mer tidskrävande metoder. Ett delmål med projektet är experimentell validering av analys med osäkerhetsmodeller.Abstract: Projektets främsta syfte är att stärka industrins förmåga att utföra aeroelastisk analys med beaktande av osäkerhet i numeriska modeller, för att på sikt kunna rationalisera utveckling eller modifiering av bemannade och obemannade flygplan. Metoder för robust fladderanalys som baseras på Saabs befintliga beräkningsverktyg för analys av strukturdynamik och instationär aerodynamik. Målet med projektet är att vidareutveckla, implementera och tillämpa robust aeroelastisk metodik i praktiken för att påvisa dess potential som analysverktyg och komplement till mer sofistikerade (ickelinjära) men samtidigt också väsentligt mer tidskrävande metoder. Ett delmål med projektet är experimentell validering av analys med osäkerhetsmodeller. (Abstract in English not available).