Abstract: Målet med detta projekt är att utvärdera ett kombinerat transportnätverk vars komponenter består i ett direkttransportsystem och ett traditionellt navnätverk (Hub-and-Spoke). Det har inom tidigare forskning visat sig möjligt att framgångsrikt kombinera olika transportnätverk dock med vissa ogynnsamma effekter som följd. Genom att dynamiskt väga in godsets egenskaper, position och läge vid planeringen av transportnätverket kan dessa negativa konsekvenser hanteras vilket ger en stor potential för effektivare och mer hållbara transporter. Syftet är således att bevisa genomförbarheten av en sådan lösning samt beskriva dess konsekvenser ur ett fysisk, ekonomiskt såväl som miljömässigt perspektiv. Forskningen förväntas ge en bättre förståelse för kopplingen mellan informationsteknologi och transportsystemets utveckling genom att bevisa möjligheterna med ett överlagrat transportnätverk samt att dra upp riktlinjerna för hur detta skall genomföras i större skala. Ett ytterligare resultat är bidraget till kunskapsbildningen inom spårbarhet och RFID samt utvecklingen inom ämnet.Abstract: In previous research it has been shown that there is a possibility to combine direct transportation with a hub and spoke network into a mixed transportaion network. What separates this project and Foliated Transportation Networks from earlier research is the use of information, identification and tracing technologies that will make it possible to efficiently allocate goods between the two systems. The purpose of this project is thereby to prove the feasability of the concept as well as the positive effects from both an environmental as a financial perspective. Besides a general contribution to transportation research, the project is expected to constitute an important contribution to the understanding for the relationship between information technology and the development of the transportation system. Proving the possibilities and the benefits of a foliated transportation network and defining the way how this can be done in a larger scale, it will be a tangible contribution to make physical handling of goods more efficient. Another expected result is that the development in identification technologies, such as RFID, will be evaluate and emphasized in a transportation context which will contribute to the development and knowledge within the area.