National Transport Library Research Database

Mikro- makromodeller för mätning av logistik (Micro- macro models for measuring logistics)

  • Aronsson, Håkan
  • Linköpings universitet, Universitet eller högskola, 202100-3096
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2006-07-01 -- 2008-12-31 ; 3000000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200601097
Subject(s): Abstract: Projektet har två övergripande mål, som består i att överbrygga de gap som finns mellan samhällsekonomiska mål och modeller och företagsekonomiska mål och modeller. Det första gapet som skall överbryggas är Nyttogapet, dvs. att i de samhällsekonomiska kalkylerna bättre beakta de företagsekonomiska nyttorna och den företagsekonomiska logik som företagen jobbar efter för att effektivisera sin logistik. Det andra gapet som skall överbryggas är Effektgapet, dvs. företagens och näringslivets möjligheter att tolka och tillgodogöra sig effekterna av samhällsekonomiska beslut i sin strategiska utveckling. Projektet har tre typer av resultat. Det första är att identifiera och beskriva företagsekonomiska nyttor av olika typer av samhällsekonomiska beslut. Projektets andra resultat är att bidra till att utveckla samhällsekonomiska metoder och modeller som ökar förståelsen för hur olika olika åtgärder från samhället påverkar företagens förutsättningar. Det tredje resulatet är att öka företagens möjligheter att tolka och tillgodogöra sig effekter av samhällsekonomiska beslut i sin strategiska utveckling. Projektet kommer att använda en blandning av metoder med allt från kvalitativa studier i form av intervjuer hos varuägare, transportföretag och samhällsplanerare kombinerade med kvantitativa studier och framtagning av beräkningsmodeller som använder såväl officiell statistik på makronivå som cost/benefit-analyser på mikronivå. Projektet är tvärvetenskapligt och tvärsektoriellt och kommer därför att arbeta med referensgrupper som stöd för projektet.Abstract: The aim is to bridge the gap between political economics goals and models, and business economics goals and modells. One of two parts is to find better methods for evaluating how political decision influences companies in the area of logistics and transport. One example is to evaluate the benefits for companies of infrastructure investments in roads. The other part is to find methods for companies do evaluate the effects of political decisions as a part of the companies strategic planning. The expected results are of three types. The first is a description of the impact on industry of different types of political decsions in the area of logistics and transports. The second result are methods that better depict the impact on industry in economics decison models. The third result are methods that will increase companies ability to increase their ability to use information about effects of political decisions in their strategic planning.
Item type: