National Transport Library Research Database

Miljövänliga och energieffektiva fabriker (Sustainable factories)

  • Widfeldt, Magnus
  • Swerea IVF AB, Svenskt företag eller organisation, 556053-1526
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2009-04-01 -- 2012-07-02 ; 6600000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200900315
Subject(s): Abstract: Nya drivlinor konstrueras, men i nära framtiden kommer dem att produceras parallellt i samma produktionssystem. Detta innebär att produktionssystemet 2015 kommer att producera olika varianter och modeller i samma produktionslina. En av affekterna kommer att vara mindre satsstorlekar, som i sin tur kräver mer flexibla och effektiva logistik och flödesgrupper. Vidare kommer en av nyckelfaktorerna i framtidens komponenttillverkning att vara användning av förbättrad teknologi för minimering av effekter för miljö och hälsa. I detta projekt tre områden för komponentframtagning inkluderas: gjutning, värmebehandling och bearbetning. Övergripande mål är att åstadkomma en robust, kostnads- och energieffektiv tillverkning av komponenter för framtidens drivlina. Tillverkning kommer att ske på ett miljövänligt sätt så att mängden avfall och förbrukning av råvaror minimeras. En av framtidens utmaningar inom komponenttillverkning är att utnyttja teknologer som minimerar påverkan på miljö och hälsa. I detta projekt tre områden av produktframtagning är inkluderade: gjutning, värmebehandling och bearbetning. Övergripande mål är att åstadkomma robust, kostnads- och energieffektiv tillverkning av komponenter för framtidens drivlinor: gröna tillverkningsprocesser som minimerar slöseri och användandet av förbrukningsvaror. WP1 minimerar användning av energi och förbrukningsvaror såsom kemikalier och tvättmedel under värmebehandling. WP2 reducerar den totala mängden avfall som produceras i gjuterier samt mängden avfall som behöver deponering. WP3 består av två delar kopplade till processvätskor: vidareutveckling samt angrepsätt att optimera användning och destruktion av framtidens skärvätskor.Abstract: New drive trains are been designed, but in the near future old components will be produced parallel in the same production system. This means that the production system of year 2015 must be able to produce different variants and models in the same production line. One of the effects will be smaller patch sizes, which in its turn demands more flexible and efficient logistics and flow groups. Further, one of the key aspects in future component manufacturing is the implementation of improved technologies that minimize the impact on environment and health. In this project three areas of component realization are covered: casting, heat treatment and machining. As an overall goal we want to achieve a robust, cost efficient and energy-efficient manufacturing of component to future drive trains, which is environmentally adapted and minimized on waste and consumables. One of the key aspects in future component manufacturing is the implementation of improved technologies that minimize the impact on environment and health. In this project three areas of component realization are covered: casting, heat treatment and machining. As an overall goal we want to achieve a robust, cost efficient and energy-efficient manufacturing of component to future drive trains, which is environmentally adapted and minimized on waste and consumables. WP1 will minimize energy consumption as well as consumption of consumables such as chemicals and washing processes in heat treatment processes. WP2 aims at reducing the total amount of waste produced in foundries as well as the amount of waste materials that requires depositing. WP3 consists of two parts as evidenced from its title: further development and approaches to facilitate optimised use of future cutting fluids and aspects waste management.
Item type: